Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

Bullying - Σχολικός εκφοβισμός: Ας μην θρηνήσουμε ακόμα περισσότερα θύματα



"Γιατί μου το έκαναν αυτό;" αναρωτιόταν ο 9χρονος μαθητής δημοτικού σχολείου Πλωμαρίου της Λέσβου, τον οποίο κρέμασαν στην μπασκέτα μαθητές της ΣΤ' τάξεως με την πρόφαση να κατεβάσει την μπάλα. Ο πρώτος παρακαλούσε να τον κατεβάσουν και οι υπόλοιποι μαθητές, όχι απλά δεν το έκαναν αλλά απεναντίας κουνούσαν την μπασκέτα περιγελώντας τον. Για να σωθεί έπεσε οικειοθελώς φυλάγοντας το κεφάλι του με αποτέλεσμα να σπάσει τα χέρια του. Θύμα εκφοβισμού εικάζεται πως είναι και ο 20χρονος φοιτητής που αγνοείται Βαγγέλης Γιακουμάκης.

Από τις καταθέσεις των υπόλοιπων συμφοιτητών, λόγος γίνεται για ένα άτομο που κορόιδευε και μίλαγε άσχημα στον Βαγγέλη. Λίγες δεν ήταν οι φορές που τον χτυπούσε κιόλας.

Έχετε παρατηρήσει αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού σας; Εκφράζει δυσαρέσκεια για το σχολείο βρίσκοντας σχεδόν επί καθημερινής βάσεως προφάσεις για να μην πάει; Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε συνδυασμό με την καταθλιπτική του συμπεριφορά; Δεν είναι καθόλου απίθανο να είναι ακόμα ένα θύμα bullying. Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να έχει πολλές μορφές. Η επιθετική συμπεριφορά, σωματική ή λεκτική (χτυπήματα, δαγκώματα, φτυσίματα, πειράγματα, ταπεινωτικοί χαρακτηρισμοί , καταστροφή προσωπικών ειδών, απειλές, αποκλεισμός από ομάδες, ρεζίλεμα κλπ) ψυχολογική ή κοινωνική, ακόμα και ηλεκτρονική μπορεί να είναι η μορφή του σχολικού εκφοβισμού. Φαίνεται σαν μια παιχνιδιάρικη καθώς και αστεία κατάσταση έχοντας ως αποτέλεσμα κάποιος να είναι ο θύτης και κάποιος το θύμα.


Ο θύτης 


Ο θύτης έχει το πρόσωπο εκείνου του μαθητή που συνήθως έχει χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθήματα από το θύμα. Πιθανώς προέρχεται από μια οικογένεια όπου ο θυμός, τα νεύρα, οι έντονοι τόνοι επιβολής του γονέα επάνω του τον κάνουν να ψάχνει και αυτός ένα θύμα προκειμένου να νιώσει σημαντικός ή απλώς διαφορετικός από τους υπόλοιπους. Θεωρεί φυσιολογική αυτή τη συμπεριφορά εφόσον με αυτή τον αντιμετώπισαν οι ίδιοι του οι γονείς. Νιώθει τρομοκρατημένος και για να κρύψει αυτά του τα συναισθήματα, παρενοχλεί τον απέναντι. Γι'αυτόν τον λόγο και τα θύματά του είναι πιο αδύναμα στη συμπεριφορά από εκείνον και μπορεί να κερδίσει την προσοχή τους. Στη περίπτωση που ένα από αυτά τα παιδιά είναι και το δικό σας, θα πρέπει να του αποδείξετε πως η συμπεριφορά του είναι απαράδεκτη καθώς να ορίσετε όρια και κανόνες όσον αφορά την καθημερινότητά του, την οποία αποτελείτε και εσείς οι ίδιοι γονείς. Η ηρεμία ξεκινά εκ των έσω και αυτοί είστε εσείς! Φροντίστε ο ελεύθερος χρόνος του να είναι γεμάτος από δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν βία και θυμό. Μην αποκλείσετε το ενδεχόμενο να χρειαστείτε τη βοήθεια ενός παιδοψυχολόγου. Έρευνες έχουν δείξει, πως μεγαλώνοντας αυτά τα παιδιά ενδέχεται να καταλήξουν χρήστες ναρκωτικών, να μπλέξουν με τον αλκοολισμό, να προκαλέσουν ενδοοικογενειακή βία ή να εμπλακούν ακόμα και σε εγκληματικές ενέργειες.


Το θύμα 


Το θύμα έχει το πρόσωπο του μαθητή που έχει ικανοποιητικές έως εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθήματα. Είναι ήπιων τόνων χαρακτήρας και δεν έχει ως σκοπό να τραβήξει τα βλέμματα όλων. Είναι ο λιγότερο δημοφιλής στο σχολείο γιατί ποτέ δεν κυνήγησε την εύνοια των συμμαθητών του όσο των δασκάλων του. Στη περίπτωση του εκφοβισμού, θα διστάσει να σας το ομολογήσει επειδή φοβάται την αποδοκιμασία των θυτών ή επειδή ενδόμυχα πιστεύει πως εκείνο φταίει για το γεγονός που του συμβαίνει. Βρείτε τρόπους ή και ανθρώπους για να θίξετε το θέμα μέχρι να σας εμπιστευθεί το πρόβλημά του. Προσφέρετε όλη σας τη στοργή και υποστήριξη επάνω του και επικροτήστε την πράξη του αυτή το να μιλήσει σε κάποιον ενήλικο για αυτό που του συμβαίνει εφόσον δεν μπορεί ο ίδιος να το διαχειριστεί. Τονίστε του το γεγονός ότι την λανθασμένη συμπεριφορά σε αυτή τη κατάσταση δεν το έχει εκείνο αλλά ο θύτης. Μην βιαστείτε να δώσετε τη συμβουλή το να επιτεθεί ομοίως την επόμενη φορά γιατί η βία δεν αντιμετωπίζεται με βία. Απεναντίας οξύνεται! Συμβουλεύστε το να αποφεύγει να βρίσκεται μόνο σε πολυσύχναστα μέρη που ενδεχομένως να βρίσκεται ο θύτης, να αγνοήσει τα πειράγματα μένοντας ήρεμος έτσι ώστε ο θύτης να μην βρίσκει πλέον το θύμα ενδιαφέρον. Επίσης, προτρέψτε το παιδί σας να κάνει φίλους και να μην αντεπιτίθεται. Εσείς με την σειρά σας ενημερώστε τους δασκάλους και τον διευθυντή.

Δάσκαλοι 


Επιτακτική ανάγκη είναι να προσθέσουμε την παράμετρο των δασκάλων. Κατανοούμε το γεγονός ότι ο δάσκαλος δεν μπορεί να έχει τα μάτια του και τα αυτιά του διαρκώς επάνω σε όλα αυτά τα παιδιά. Σίγουρα κάποιο θα του ξεφύγει και σίγουρα κάτι θα γίνει και δεν θα το υποψιαστεί αμέσως. Είναι απαράδεκτο το γεγονός για έναν δάσκαλο όμως, το να βλέπει ένα παιδί θύμα πάνω σε άλλα παιδικά χέρια και να μην επεμβαίνει. Παίρνοντας υπόψη την πρώτη περίπτωση του 9χρονου μαθητή από την Λέσβο, όλο το σκηνικό των μαθητών προς το θύμα έγινε μπροστά στα μάτια του δασκάλου-γυμναστή ο οποίος δεν πήρε θέση. Λίαν επιεικώς απαράδεκτο κύριε! Θα μπορούσε να ήταν το δικό σας παιδί αυτό το θύμα που συμβάλλατε και εσείς με τον τρόπο σας να "κεντηθεί" το ψυχολογικό του χάος. Ενημερώστε τους γονείς και τον διευθυντή για κάθε τι που δεν μπορείτε να διαχειριστείτε, για εκείνο που σας φαίνεται διαφορετικό και παρατραβηγμένο του φυσιολογικού. Βοηθήστε σε συνεργασία με τους γονείς να σταματήσει το bullying. Προβάλετε projects στη τάξη καθώς και στις ενημερωτικές συναντήσεις με τους γονείς για τον σχολικό εκφοβισμό και προλάβετε τα χειρότερα. Στην περίπτωση του γονέα που δεν δέχεται την ενημέρωσή σας για το παιδί του (ο οποίος τυγχάνει να είναι θύτης), απευθυνθείτε σε έναν ανώτερο αρμόδιο φορέα τύπου κοινωνική πρόνοια.

Ας μην θρηνήσουμε ακόμα περισσότερα θύματα ενός παιχνιδιού που καταλήγει σε ψυχολογικά προβλήματα, εξαφανίσεις ή αυτοκτονίες.

* Αφιερωμένο στον Άλεξ Μεσχισβίλι, ο οποίος θα ήταν τώρα 20 χρονών!


(το άρθρο "Bullying-Σχολικός εκφοβισμός: Ας μην θρηνήσουμε ακόμα περισσότερα θύματα" δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2015 από το AridaiaNews.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου